توصیه های تغذیه ای برای روزهای پر گرد و غبار

توصیه های تغذیه ای برای روزهای پر گرد و غبار

توصیه های تغذیه ای برای روزهای پر گرد و خاک

گزارش خبرگزاری صداو سیما،مرکز اصفهان؛ براین اساس یکی از خطرات گرد و غبار برای سلامتی تغییر باکتری‌های طبیعی دستگاه گوارش است که در پی این تغییر، در سلول‌های روده التهاب ایجاد می‌شود و در نتیجه، بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک‌پذیر بروز پیدا می‌کنند.

گرد و غبار موجب افزایش تولید رادیکال‌های آزاد و در پی آن افزایش التهاب در بدن می‌شود و التهاب، آغازگر بیماری‌های قلبی – عروقی و انواع سرطان‌ها است.

همچنین گرد و غبار می‌تواند بر سیستم انعقادی نیز اثرگذار باشد و منجر به ایجاد لخته و خطر انسداد عروقی شود.

تنفس گرد و غبار بر مسیر‌های متابولیکی مربوط به چاقی نیز اثر می‌گذارد که می‌تواند در ایجاد چاقی به ویژه چاقی شکمی موثر باشد؛ چاقی شکمی نیز موجب بیماری‌های مختلف متابولیک از جمله دیابت می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در روز‌های خاکی مردم در فضای باز حضور پیدا نکنند و به تغذیه موثر در مقابله با این شرایط توجه کنند.

در شرایط گرد و غبار، مصرف مواد مغذی دارای اثرات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C، E، بتاکاراتن، سلنیوم و اسید‌های چرب غیر اشباع توصیه می‌شود بنابراین باید میوه و سبزیجات تازه، سبزیجات و میوه‌های با رنگ زرد و نانرجی مانند هویج، کدو تنبل، زردآود و طالبی، دانه آفتاب گردان، تخمه‌ها، جوانه گندم، گوشت گوساله، گوشت مرغ، تخم مرغ، اسفناج و قارچ مصرف شود.

همچنین توصیه می‌شود در هفته دو بار ماهی و روغن زیاد که حاوی اسید‌های چرب با اثرات ضد التهابی هستند در رژیم غذایی گنحانده شود.

مصرف شیر هم تنها به دلیل اینکه مایع است و مقداری سلنیوم دارد توصیه می‌شود و دلیل قوی دیگری برای توصیه مصرف آن در مقابله با گرد و غبار در دست نیست.

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

روزنگار اصفهان

منبع کاملترین اطلاعات و اخبار درباره اصفهان
از اصفهان ،اخبار اصفهان را بخوانید.
از اصفهان با مشاهیر اصفهان آشنا شوید.

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی