۱۰ سقاخانه ویران شده شناسایی و در حال مرمت

۱۰ سقاخانه ویران شده شناسایی و در حال مرمت

سقاخانه های اصفهان

حسین کارگر گفت: احداث سقاخانه‌ها از زمان قاجار در پی خشکسالی گسترده آغاز شده بود و خیران به همین منظور چاهی را حفاری کرده و در کنار آن چهارچرخی تهیه کرده‌اند و افراد پس از کشیدن آب، آن را در حوضچه‌های سنگی می‌ریزند تا مورد استفاده ساکنان اطراف و رهگذران قرار بگیرد.

 

او می‌گوید: یکی دیگر از دلایل احداث سقاخانه‌ها زنده نگه داشتن واقعه کربلا و تشنگان دشت نینوا است که در کشور‌های مذهبی از مهم‌ترین دلایل احداث سقاخانه‌ها به محسوب می‌شود.

 

به گفته مدیر منطقه سه شهرداری اصفهان، علاوه بر حفظ و ارزش گذاری به ابنیه‌ تاریخی این سنت قدیمی و با ارزش را جزو طرح های خود قرار داده‌ایم به طوری که با احداث میدان امام علی (ع) و ساماندهی بازار‌های اطراف آن در سال‌های گذشته شش سقاخانه هارونیه، بازار ریسمان، بازار حاج محمد جعفر، تل عاشقان، دروازه نو و کرمانی مقابل پارکینگ کرمانی را مرمت و ساماندهی کرده‌ایم.

 

کارگر گفت: به تازگی مرمت و ساماندهی سقاخانه چهارراه نقاشی طی مراسمی مورد بهره برداری قرار گرفت و سقاخانه بازار رنگرز‌ها مرمت شده و با احداث درب شبکه‌ای چوبی تکمیل و راه اندازی خواهد شد.

 

او گفت: تاکنون هشت سقاخانه توسط شهرداری مرمت و ساماندهی شده و ۱۰ سقاخانه دیگر جزو پروژه‌هایی است که در آینده نزدیک در دست اقدام قرار خواهد گرفت.

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

روزنگار اصفهان

منبع کاملترین اطلاعات و اخبار درباره اصفهان
از اصفهان ،اخبار اصفهان را بخوانید.
از اصفهان با مشاهیر اصفهان آشنا شوید.

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی