قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان

قطار سریع السیر تهران-قم-اصفهان

قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان

پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان؛ انقلابی در صنعت ریلی کشور

گروه استان‌ها-عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان؛ انقلابی در صنعت ریلی کشور به شمار می رود ولی این پروژه طی یک دهه اخیر با موانعی روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مهدی طغیانی در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: واقعیت آن است که شرایط کنونی از جهت اقتصادی دشوار است که مهم‌ترین مسئله شاید آن باشد که در ماه‌های آغازین دولت جدید با بخشی از شدیدترین تحریم‌های دنیا دست به گریبان هستیم. فاز جدید تحریمی که از سال 1397 آغاز شد و با آن درگیر هستیم که جنگ اقتصادی بهترین تعبیر از آن است و گزینه‌های بسیار محدودی در حوزه اقتصادی داریم. معیشت مردم در دهه 90 به شدت دشوار شده است که براساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس در دهه 90 شمسی حدود یک سوم از رفاه مردم نسبت به آغاز دهه 90 کاهش یافته است.

 

وی با اشاره به آنکه در سال 1399 تورم به اوج خود رسیده است، افزود: تورم شدیدی که شاید در سالهای پس از جنگ شاهد آن نبودیم این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. دولت در دهه‌های اخیر براساس فروش نفت برنامه‌ریزی می‌کرده که متأسفانه این درآمد در جنگ اقتصادی مورد هدف قرار گرفته ودشمن بر همین ضعف اقتصاد ایران که وابستگی نفتی است دست گذاشته و بر کشور ما فشار می‌آورد. اقتصادها با شرایط تحریمی به تدریج خو می‌گیرند اما آغاز کرونا در ابتدای سال 99 یک شوک جدیدی بر شوک تحریمی بود و پس از آن در انتهای سال 1400 جنگ اوکراین و مسائل پیرامونی بر معضلات اقتصادی کشور اضافه شد.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان آنکه به دنبال بحران اوکراین روسیه نفت خود را با تخفیف زیاد وارد بازار کرد و در برخی موارد جایگزین نفت ایران شده است، بیان کرد: به دنبال بحث طرح قطعنامه جدید و موضوعات مرتبط با سازمان انرژی اتمی ارز کشور دستخوش این موارد قرار گرفته است و از سوی دیگر اقدام دولت برای جراحی اقتصادی و حذف ارز 4200 تومانی که راه دیگری جلوی پای دولت نگذاشته بود از مسائل و موضوعات حائز اهمیت در بحران اقتصادی کنونی کشور است. مهم‌ترین مسئله ما تا پایان سال 1401 شاید مسئله تورم باشد که با وجود بحث شوک تحریمی و افزایش نرخ ارز و حذف ارز 4200، بحث افزایش حداقل دستمزد و کسری بودجه همگی به عنوان 5 عامل حائز اهمیت در اقتصاد کشور تأثیر منفی داشته است.

مهم‌ترین مسائل و موضوعات استان اصفهان در سفر رئیس جمهور

 

وی پیرامون مهم‌ترین مسائل و موضوعات به منظور طرح موضوع در سفر رئیس جمهور بیان کرد: در آستانه سفر رئیس جمهور باید بگویم که غیر از مسائل عمومی کشور مهم‌ترین مسئله ما در اصفهان مسئله زاینده‌رود و مباحث پیرامونی آ ن شامل فرونشست زمین، تخریب محیط زیست، معیشت کشاروزان غرب و شرق، و خشکی رودخانه زاینده رود است که باید به آنها توجه ویژه شود.

 

طغیانی پیرامون وضعیت کنونی پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم اصفهان عنوان کرد: ‌مهمترین پروژه‌ زیرساختی در سال‌های اخیر به این ابعاد و مختصات قطار سریع‌السیر است که ویژگی‌های مهمی دارد، مهم‌ترین آن برای ما که خود را مزیت گردشگری می‌دانیم رسیدن سریع گردشگران به اصفهان است. این قطار هم اکنون نیز جزء قطارهای خیلی سریع دنیا محسوب نمی‌شود اما در کشور ما انقلاب مهمی در تغییر ریل حمل و نقل ریلی است. کشور ما به طور سالانه حدود 200 کیلومتر ریل توسعه می‌دهد که باید تکنولوژی قطار سریع‌السیر را از طریق آموزش به پیمانکاران و شرکت‌های داخلی ارتقاء دهیم.

 

وی افزود: این طرح سال 89 براساس تفاهم‌نامه ایران و چین یکی از طرح‌های تأمین مالی فاینانس چینی است و این شرکت مقرر می کند که به پشتوانه منابع ارزی ایران در کشور چین به ایران وام دهد که یکی از این مباحث قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان است. شرکت راه‌آهن چین به عنوان شرکت مجری تعیین شده و وزارت راه و شهرسازی کارفرما است.

 

برای حل معضل قطار سریع‌السیر عزم همگانی وجود دارد

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مسائل و معضلات قطار سریع‌السیر گفت: در این 10 سال انعقاد قرارداد شرکت چینی با ایران، این شرکت چینی بیش از 30 هزار کیلومتر قطار سریع‌السیر احداث کرده است در صورتی که کل پروژه ما در ایران 400 کیلومتر است. در تشریح وضعیت قطار سریع السیر باید گفت که پس از آغاز چندماه از این پروژه در سال 92 دولت تغییر می‌کند و از آنجا که این پروژه زیر نظر شرکت مادر تخصصی ساخت و مجری طرح‌های زیربنایی حمل و نقل پیش میرفته در دولت 11 تصمیم برآن می‌شود که ادامه روند این پروژه به راه‌آهن منتقل شود.

 

وی ادامه داد: چند ماهی طول می‌کشد تا تمامی این اسناد به نام راه آهن تغییر کند، پس از آن در دولت دوازدهم و در زمان وزارت آقای اسلامی بار دیگر این پروژه از راه آهن به شرکت ساخت منتقل می‌شود، اما اینبار امکان انتقال اسناد وجود نداشته برهمین اساس تصمیم گرفته می‌شود تا اسناد به نام راه‌آهن بماند اما شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور اجرا کننده باشد. از آغاز دولت سیزدهم وزیر جدید به همه دستگاه‌ها نامه‌ای می‌نویسد و اعلام می‌دارد که مجری پروژه‌های توسعه و راه‌آهن، سازمان راه‌آهن است. موارد مذکور تنها بخشی از مسئله قطار سریع السیر است.

وی با اشاره به عدم تأمین هزینه ال سی پیشین توسط بانک مرکزی با وجود تمدید فرصت پرداخت آن از سوی شرکت چینی گفت: سعی بر آن داریم که پروژه مسیر قم به اصفهان سبک‌تر شود و تخفیف‌هایی برای توجیه‌پذیرتر شدن این پروژه به لحاظ اقتصادی از شرکت چینی گرفته‌ایم. امیدواریم در سفر رئیس جمهور به اصفهان بتوانیم تأیید و دستوری پیرامون این پروژه دریافت کنیم، همچنین ما نمایندگان و استانداری اصفهان تلاشمان آن است تا ضمن نگهداشتن این پروژه آن را پیش بریم.

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیرامون ساماندهی بازار اجاره مسکن، خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی در بحث مسکن از ابتدا تلاشش بر آن بود که حوزه مسکن آرامش پیدا کند و از فضای افزایش لحظه‌ای و روزانه قیمت به ویژه در بازار اجاره فاصله گیرد. بازار اجاره با پایین‌ترین دهک‌های جامعه ارتباط مستقیم دارد چرا که اگر آنها می‌توانستند و پول کافی داشتند، خانه می‌خریدند. سال 1399 طرح مالیات بر خانه‌های خالی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در سال 1400 ابلاغ شد، که در این طرح در مورد جزئیات پرداخت مالیات‌های چندبرابری به ازای هر سال خالی ماندن خانه توضیح داده شده است.

 

۲ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

خبرنگار اصفهان

منبع کاملترین اطلاعات و اخبار درباره اصفهان
از اصفهان ،اخبار اصفهان را بخوانید.
از اصفهان با مشاهیر اصفهان آشنا شوید.

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی